DIETY WEGETARIAŃSKIE I DANIA NA JESIEŃ

1 października to Światowy Dzień Wegetarianizmu, World Vegetarian Day. Z tej okazji mam dla Was mały przewodnik po dietach wegetariańskich i moich ulubionych daniach wege na jesień. Czy dieta bez mięsa jest w ogóle możliwa? Wśród moich znajomych jest coraz więcej wegetarian, a kilkoro nawet przeszło już na weganizm. Sama zresztą też jem już coraz mniej mięsa.

A wiecie kim są fleksitarianie, frutarianie albo freeganie?

DIETY WEGETARIAŃSKIE

Co łączy wszystkie poniższe trendy żywieniowe? Wykluczenie mięsa, czyli excluding meat from your diet. Sprawdźcie, czy znacie jakieś osoby, które odżywiają się w opisany poniżej sposób.

LACTO-OVO VEGETARIANS – to wegetarianie, którzy nie jedzą mięsa, ale za to jedzą niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego, jak np. jajka, eggs, czy nabiał, diary products (wymowa: /ˈderi/). Nie jedzą ryb ani owoców morza, seafood. Tworzą najpowszechniejszy rodzaj wegetarianizmu.

LACTO VEGETARIANS – laktowegetarianie nie spożywają mięsa i jajek, ale dopuszczają mleko w diecie.

OVO VEGETARIANS – owowegetarianie nie spożywają mięsa ani nabiału, ale jedzą jajka.

PESCATARIANS – wegetarianie, którzy jedzą ryby i owoce morza, ale nie jedzą już innego rodzaju mięsa.

FLEXITARIANS – fleksitarianie spożywają po prostu ograniczoną ilość mięsa w tygodniu. Dla wielu osób jest to stan przejściowy między jedzeniem, a niejedzeniem dań mięsnych.

VEGANS – weganie wykluczają z diety wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, a więc nie tylko mięso, ale również mleko, jajka, sery, a nawet miód, honey.

RAW FOODISM – witarianizm, to dieta wegańska, z tym, że witarianie spożywają tylko surowe warzywa i owoce, nie poddają ich żadnej obróbce cieplnej, nie smażą, they don’t fry, ani nie gotują, they don’t boil.

FRUITARIANS – frutarianie, czyli osoby, które jedzą tylko owoce, ale zgodnie z filozofią tego stylu żywienia powinny to być tylko takie owoce, które już spadły z drzew lub których zerwanie nie uśmierca rośliny. Nie jedzą żadnych żywych części roślin z obawy o sprawianie im bólu. Jedzą również orzechy, nuts, i ziarna, seeds. Zazwyczaj ich dieta składa się z około 75% surowych owoców, raw fruit, i 25% orzechów i ziaren. Jednym ze sławnych frutarian był nieżyjący już dziś Steve Jobs, twórca Apple’a. Jeśli macie ochotę poczytać więcej o tym, jak wygląda dieta frutarian to zerknijcie do artykułu w Independent. 

FREEGANISM  – freeganie to osoby, które promują antykonsumpcyjny styl życia i korzystają z towarów wyrzucanych przez sklepy i restauracje, często przeterminowanych, products past their sell-by date, lub past their expiry date, tak żeby jedzenie się nie marnowało, w tym również produkty pochodzenia zwierzęcego. Zwani również kontenerowcami. Nazwa ta pochodzi od szukania resztek jedzenia w kontenerach ze śmieciami.

POCHODZENIE PRODUKTÓW

Ponadto coraz więcej osób zwraca dziś uwagę na pochodzenie produktów np. czy jajka są z chowu klatkowego, battery-caged eggs, czy z wolnego wybiegu, free-range eggs. Czy warzywa są modyfikowane genetycznie, genetically modified? Czy pochodzą z organicznych upraw, są organically produced, bez zbędnych pestycydów, pesticides i sztucznych nawozów, czyli fertilizers?

Czy Wy zwracacie uwagę na to, skąd pochodzi jedzenie, które kupujecie?

ODWIECZNE PYTANIE – CO JEDZĄ WEGETARIANIE?

Odwieczne pytanie, które zadają pożeracze mięsa. Co jedzą wegetarianie i jak można się najeść samymi warzywami? Ja nie jestem wegetarianką, ale faktycznie ograniczam spożycie mięsa dość mocno na korzyść roślin i zupełnie nie czuję się ani głodna, ani nie mam problemów z wymyślaniem potraw. Jest wręcz na odwrót! Jest tyle pysznych dań do spróbowania. Wystarczy się na nie otworzyć.

Podstawą wegetarian są rośliny strączkowe, czyli legumes. To one dostarczają białka, proteins, czyli głównego budulca dla naszego organizmu. Są bogate w składniki odżywcze, czyli nutrients, i mają mnóstwo witamin. Strączki to m.in.:

  • moja ukochana soczewica, lentils
  • ciecierzyca, chickpeas
  • fasola, beans
  • i bób, braod beans lub fava beans (in American English).

MOJE ULUBIONE JESIENNE DANIA WEGETARIAŃSKIE

A jakie są moje ulubione jesienne dania wegetariańskie? Jest ich naprawdę sporo, więc dziś wymienię tylko te, które są w mojej pierwszej dziesiątce najsmaczniejszych i najczęściej przygotowywanych potraw.

  1. PUMPKIN SOUP – czyli zupa krem z dyni, pojawia się na moim stole naprawdę często, koniecznie z uprażonymi pestkami dyni, czyli roasted pumpkin seeds i natką pietruszki, parsley.
  2. RED LENTILS SOUP – zupa z czerwonej soczewicy, równie częsty bohater moich obiadów, szybka do zrobienia, koniecznie z dużą ilością pora, czyli leek.
  3. BLACK BEANS SOUP – zupa krem z czarnej fasoli, po meksykańsku, z dodatkiem kuminu, cumin.
  4. ONION SOUP – francuska zupa cebulowa zapiekana z serem i z grzankami, baked with cheese and croutons (wymowa: po brytyjsku /ˈkruːtɒn/ lub po amerykańsku /ˈkruːtɑːn/). Niebo w gębie – It tastes heavenly!
  5. MUSHROOM RISOTTO – grzybowe risotto, najlepiej z suszonymi grzybami, czyli dried mushrooms, a w szczególności z borowikami, czyli boletus (wymowa: /bəˈliːtəs/).
  6. PUMPKIN AND MUSHROOM BAKE – zapiekanka makaronowa z dynią i grzybami.
  7. BLUE CHEESE AND SPINACH TART – tarta ze szpinakiem i serem pleśniowym (OH MY GOD!), obłędna, yummy!
  8. PANKCAKES WITH BANANA AND MAPLE SYRUP – naleśniki z bananami i syropem klonowym. It’s finger-licking! Palce lizać!
  9. COCONUT CHICKPEA CURRY – curry z ciecierzycą i mleczkiem kokosowym. Może być też z dodatkiem dyni.
  10. ROOT VEGETABLE BAKE – zapiekanka z warzyw korzeniowych, takich jak marchew, carrot, pietruszka, parsley, seler, celeriac, buraki, beetroots.

A jakie są Wasze ulubione dania wegetariańskie na jesień? Podzielcie się Waszymi ulubieńcami, chętnie wypróbuję nowe przepisy.